Kau Suka, Kau Follow ^_^v

09 September 2011

Jumaat : Taat kepada Allah SWT. Bagaimana caranya?


Haa. Dah tibalaa penghulu segala hari. Hari Jumaat. Rasa macam nak bertazkirah pulak. Ada ilmu cket, kita share sama2. Kan lebih bermakna? :) Sebenarnyakan sebagai seorang PEREMPUAN mudah je nak laksanakan tanggungjawab kita untuk taat kepada Allah ni.. kalau kita semua ikut cara ni, insyaAllah kita dah menjalankan tanggungjawab seorang hamba kepada penciptaNya dan insyaAllah tersenarai dalam ciri-ciri wanita solehah. Sapa taknak kan? Aku pon nakk ;)


- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga

Sumber dari I Luv Islam. Kita kena share sama2 kan? :)


::Islam Itu Indah::

8 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

tapi berapa ramai yang dapat menjalani perkara2 ni kan.. manusia akhir zaman kan.. :(

eiymnajmie said...

semoga kita boleh berusaha menjadi seperti itu :)

bunga said...

semoga semua wanita islam dapat menjalani semua tu dengan baik..:)

ade2mama said...

solat jgn tgl:)

iekasub said...

topimagine: mintak dijauhkan..tetapkn iman dihati :)

iekasub said...

eiymanajmie: insyaAllah :)

iekasub said...

bunga: mudah-mudahan :)

iekasub said...

ade2mama: baekk. itu tanggungjawab paling besar. berusaha untuk jaga sebaik mungkin tanggungjawab tu :)