Kau Suka, Kau Follow ^_^v

18 December 2010

Gigi Yang Cantik

Dulu2 aku teringin nak jadi dokter gigi a.k.a dentist. Kenapa? Sebab tyme budak2 dulu kawan2 lain semua asyik nak jadi dokter je so aku nak jadi special cket. Jadi, aku memilih nak jadi dokter gigi. 

Dalam family aku, boleh dikatakan semua orang ade gigi bolong! (bahasa jawa) orang Melayu panggil gigi lubang laa. Orang kata sakit! hope aku tak kene. Sebab tu aku kena jaga leklok gigi aku ni.

 Mesti segala konco2 kaviti tengah buat operasi kasi lobang tu makin besarr kan? huuu...takot~



Aku sorang je dalam keturunan nenek moyang yang tak ada masalah gigi belobang. Alhamdulillah. Sebab tu aku sangat sayang gigi aku. Walau pun tak putih macam ni


 Peh! gila berkilat gigi dia. Putih bak mutiara! Juling mata tengok sinaran nya.ahah!


Cara aku jaga gigi maybe la tak sama macam yang dokter2 pakar semua suroh. Aku jaga ikot cara yang aku selesa. 
(Selesa means yang betol2 tolong jage gigi la. Kalau 'selese' korang, tak gosok gigi langsong dalam sehari, silelah stop habit tu. Sayang la gigi korang ye?)

1. Aku wajib gosok gigi 3 kali sehari. After bangon pagi. After or before breakfast, ikot suke aku la =P
2. Mandi malam. *kalau tak gosok tyme ni, rase tak sodap langsong gigi den ni ha.
3. Before tidur. Yang ni satu kemestian sebab aku rasa macam kaviti tu aktif bekerja merosakkan gigi kita masa kita tidor. *aku rase la.taktau la betol ke x.hehe

Tips :
1. Mesti pakai ubat gigi yang ber-florida.
2. Jangan gosok gigi right after korang makan. Kalau boleh kumur2 dulu or minum air masak dulu. Biar kan dalam 5 minit dulu laa. Sebab kalau teros gosok gigi, segala saki baki makanan akan beterabor dalam mulot korang and ikot suke diorang je nak selit kat gigi mane.ok?
3. As a muslim, pilih yang halal. ^^, saje je nak ikot iklan ni.hehe. Asalkan kite yakin dengan apa yang kita guna, ok dah tu.. Tapi tak salah kalau kita berhati-hati dalam memilih barang yang halal. Kan lagi berkat? ^_^

Jeng3! ni ubat gigi yang aku guna. HAHA. zhulian mari~family aku pakai, aku ikot aje. But, best la. Suke name dye tu. Smile On. Kalau pakai, mesti Smile On punye, tak de Off dah. =D









NOTA DINDING : jaga lah gigi anda sebaik mungkin. Diorang pon berhak nak hidup segar dan cantik.
                                           Jangan biar diorang demam n sakit! korang yang merana nanti, diorang tak rase
                                           pape.HAHA


0 comments: